”De kinesiske webshops får lidt af en lussing”

E-handlen vokser, og det gør forbruget hos danske netbutikker også

E-handel tager æren for en betydelig andel af væksten inden for detailbranchen i dag, og forudsætningerne for at sælge og købe online er gunstige – særligt i Norden.

Annonce

Det er blandt andet transformative teknologier, der bidrager til de positive tal, har Lars Grønkjær. Senior Regional Vice President hos Salesforce, fremhævet tidligere på året.

LÆS OGSÅ: Voldsom vækst i Nordens e-handel

I Danmark er der særligt fremgang på e-handelsområdet.

Danskernes forbrug på nettet har mærket en markant stigning i 2019, hvor salget er vokset med hele 5 procent. Alt i alt er vi oppe og runde 140,7 milliarder kroner – det konkluderer DIBS på baggrund af en ny rapport.

Det er især bekvemmelighed og pris, der er primære årsager til, at e-handlen er vokset, men der er også interesse inden for helt nye varegrupper, skriver DIBS:

– Vi ser i disse år, at unge, som er flasket op med e-handel fra barnsben, begynder at flytte hjemmefra, købe egen bolig og stifte familie. For dem vil e-handel i stigende grad udfylde flere af deres shoppebehov, hvilket mange butikker også har fået øjnene op for. Det er derfor ikke overraskende, at andelen af danskere som for eksempel køber dagligvarer online stiger med 11 procent fra sidste år, og at det marked alene udgør 7,7 mia. kroner, forklarer Head of Sales i DIBS, Henriette Høyer, i en pressemeddelelse.


Vinder land tilbage i 2019

… Og de positive udsigter fortsætter – også ud over grænserne. Der er nemlig andre rigtig gode nyheder for de danske netbutikker.

I starten af februar skrev vi om, at de fleste handler på nettet slet ikke sker hos danske netbutikker – udlandet har nemlig sat sig på top 5 over de netbutikker, hvor danskerne lægger deres penge, hvilket udgjorde 34 procent af alle køb sidste år.

Annonce

Det var også noget direktør fra FDIH, Niels Ralund, udtrykte bekymring om.

LÆS OGSÅ: Giganterne hersker: Danskernes top 5 er udenlandske netbutikker

Men når det kommer til konkurrencen med udlandet, vinder danske netbutikker nu land tilbage i 2019, hvor især handlen med kinesiske webshops er gået markant tilbage sammenlignet med tidligere år.

I alt handler 46 procent af de danske forbrugere i udenlandske webshops.  37 procent i 2018 lagde en ordre hos en kinesisk webshop, men dét tal er i år faldet til 28 procent.

Faktisk kan de svenske og britiske webshops også notere sig en tilbagegang i ordrer fra danske forbrugere, mens tyske og amerikanske butikker går frem.

– Når det kommer til handlen i udlandet, så får de kinesiske webshops lidt af en lussing, som måske skyldes diskussioner om farlig kemi og forkerte størrelser, hvilket ikke opvejes af den lavere pris, lyder det fra Henriette Høyer, som også noterer, at forbrugerne i højere grad lægger vægt på nogle værdier, som bedst imødekommes af lokale eller nationale webshops.

Det har selvfølgelig en del at sige, at man ofte kan opnå lidt bedre priser i udlandet, men danskerne vægter faktisk ting som nem returnering, sikker betaling og told meget højt.

Så måske er pris ikke så kraftfuldt et parameter, som det tidligere har været?

Er du nysgerrig på DIBS-rapporten, kan du hente den lige her.