En flot årsafslutning for danskernes yndlings-webshop

Kom stærkt igen efter et magert 3. kvartal

Annonce

Zalando bliver mere og mere populær i Danmark. I løbet af de seneste 5 år har den tyske markedsplads næsten fordoblet sin andel af danskernes køb på nettet og er nu oppe på 3,4% af samtlige handler. De nærmeste konkurrenter (H&M, Amazon og Wish og eBay) når kun op omkring de 2%.

Et år med store udsving

Annonce

Zalandos regnskab for 3. kvartal var ikke just opmuntrende. Minus 38,9 mio. € (290 mio. kr.) blev resultatet for det, Zalando beskriver som et ”finansielt udfordrende tredje kvartal”.

Modegiganten fik dog hurtig vendt skuden og afsluttede året med et 4. kvartal, som ifølge en pressemeddelelse lå næsten 25 procent højere end samme periode året før. 

- 2018 indebar en del udfordringer, men vi fokuserede vores indsats i fjerde kvartal for at opnå en stærk afslutning på året. Vores levering i fjerde kvartal forsikrer os om, at vores langsigtede vækstplaner gælder som før, siger Rubin Ritter, CEO i Zalando, i en kommentar.

LÆS OGSÅ: Zalando forventer salgsvækst på 20-25 procent

Men en kvartalsomsætning i Q4 på knap 1,7 mia. € (12,7 mia. kr.) nåede årsomsætningen for 2018 op på 5,4 mia. € (ca. 40 mia. kr.), hvilket er 20 procent mere end året før. Årets resultat kunne dog ikke helt følge med og faldt med 20 procent til 173 mio. € (1,3 mia.kr.). 

Q4 betød også en stor kundetilgang for Zalando, som fik næsten en milliard besøg og 1,3 millioner nye aktive kunder.

I 2019 forventer Zalando en vækst på 20-25 procent og et resultat på 175 – 225 millioner €. (1,3 – 1,68 mia. kr.).