Kunstig Intelligens kommer til at dominere shopping

Påvirkningen bliver endnu større

Annonce

AI har allerede gjort en stor forskel på, hvordan der bliver drevet forretning, og hvordan både fysiske butikker og onlinehandlen interagerer med kunderne. Den påvirkning vil blive endnu større.

I dag står vi over for en verden med hyper-personalisering og stemmestyrede assistenter - alt sammen AI drevet.

Annonce

Og vores adfærd, ikke mindst vores brug af smartphones, gør det i samspil med AI, lettere end nogensinde at være kunde - fra at finde relevante og interessant produkter til at foretage genkøb, blive inspireret med mere.

Det skriver Salesforce.

- Der er ingen tvivl om, at vi i Danmark - og i hele Norden - vil opleve en markant vækst i brugen af AI i forhold til detailhandlen. Det er fremtiden, og det har allerede en dyb påvirkning. Ved julehandlen sidste år blev det anslået at 35 procent af al omsætning var drevet af en en købsanbefaling foretaget via AI. Det var 25% mere end året før. Det er kun startskuddet, udtaler Lars Grønkjær, Senior Regional VP Commerce Cloud North hos Salesforce, i en mail til Ehandel.dk

Der er meget, der taler for at det er sandt, mener Salesforce.

LÆS OGSÅ: Blockchain: et gigantisk flop eller det nye sort?

En ny undersøgelse af Salesforce-kunder fra hele verden afslører, at 87 procent tror, at AI inden for de næste fem år vil have ændret deres opfattelse og forventninger i forhold til de brands de køber i dag, og de steder de handler.

Ikke mindst den dybt relevante og personaliserede AI-baserede dialog vil gøre en forskel og 59 procent af kunderne siger, at skræddersyet dialog baseret på tidligere kontakt er særdeles vigtig, hvis man vil sikre sig dem som betalende kunder.

Og er man stadig i tvivl om AI, viser research fra Salesforce viser at det er 9,5 gange mere sandsynligt at kunderne vurderer AI som revolutionært i forhold til at betragte det som ligegyldigt.