Pricerunner: ”Pessimismen hos e-handlerne har bidt sig fast”

Pricerunners e-handelsindeks er faldet – igen.

For tredje gang i træk melder prissammenligningstjenesten PriceRunner om et faldende e-handels-indeks. Indekset for årets tredje kvartal ligger på 62,2, hvilket er det laveste siden tredje kvartal af 2018, hvor Pricerunner for første gang offentliggjorde sit e-handels-indeks.

Pricerunner fortæller i en pressemeddelelse, at 22 procent af onlinebutikkerne vurderer, at salget i tredje kvartal 2019 har været dårligere end salget i samme kvartal sidste år.

Annonce

– Det er et en markant stigning sammenlignet med 2. kvartal, hvor det var 16 procent af butikkerne, der beskrev udviklingen som dårlig, udtaler PriceRunners direktør, Martin Andersen.

Skuffende resultater i tredje kvartal har smittet af på optimismen blandt nogle af e-handlerne. Ni procent har negative forventninger til fremtiden, hvilket står i skarp kontrast til nul procent i andet kvartal.

LÆS OGSÅ: Pricerunners e-handelsindeks er faldende

Der er dog stadig en klar overvægt af tilfredshed og optimisme hos netbutikkerne. Over 50 procent vurderer udviklingen i forhold til sidste år som ”god” eller ”meget god”, og hele 65 procent har positive forventninger til salget i det kommende år.

– Et indeks på mere end 50 afspejler et stærkt e-handelsmarked i Danmark, og derfor har vi på trods af det faldende indeks stadig et godt og stærkt e-handelsmarked i Danmark, lyder det i pressemeddelelsen fra Pricerunner.

Om Pricerunners e-handelsindeks

E-handels-indekset er baseret på data fra en kort online-undersøgelse, som foretages af Kantar Sifo blandt butikker på Pricerunner en gang i kvartalet. Indekset består ifølge PriceRunner af følgende tre elementer:

  • Tendensen: Hvordan bedømmes udviklingen i onlinesalget i seneste kvartal i forhold til forrige kvartal?
  • Øjebliksbillede: Hvordan oplever onlinebutikkerne e-handelen i dag?
  • Fremtidig tendens: En vurdering af, hvordan onlinesalget vil udvikle sig i løbet af de næste 12 måneder