Bag kulisserne: Sportamore trak nødbremsen efter larmende profit-advarsel – “nu ser vi fremad”

Nye metoder på bordet.

I år kan Sportamore fejre 10-års jubilæum – og selv om onlineaktøren er populær på sine markeder, har det langt fra  været en dans på roser hele vejen igennem.

Ehandel har besøgt sportsgiganten i deres imponerende logistikcenter i Eskilstuna og har talt med administrerende direktør, Johan Ryding, der berettede om virksomheden rejse i år, som ikke gik helt efter planen.

Annonce

Men først: Hvor er Sportamore som virksomhed i dag, og hvor skal den hen?

Sportamore er en hurtigt voksende e-handelsvirksomhed, der opererer i alle nordiske lande og i Frankrig. Vi håndterer al vores logistik i Eskilstuna i form af udgående ordrer. Det blev bygget i 2017 og er siden blevet automatiseret. Vores tilgang er at vækste over tid med hjælp fra automatisering. Vi ser konstant på effektivitet i alle vores processer og dele af vores forretning, siger Johan Ryding og fortsætter:

Vi har en langsigtet ambition om at vækste fra 15 til 25 procent. Og med alle barometre inkluderet, har vi en teoretisk kapacitet til at omsætte for omkring 2 milliarder på årsbasis - det vil sige en fordobling af dét, vi formåede i 2018.


Troen på 2019 er ændret

Men det har ikke været en friktionsfri rejse.

Mange vanskelige spørgsmål har krævet et svar undervejs, og for nylig blev Sportamore tvunget til at trække nødbremsen: En profit-advarsel efter en alt for beskeden oktober måned.

Vi fik en lidt blødere start, end vi havde forestillet os. Vores håb var også at indhente noget i løbet af november og Black Friday. Hvis man ikke sælger lige så meget, som forventet, vil det hurtigt påvirke evnen til at levere resultater. Vores tro på at 2019 ville give et bedre resultat, både på kvartals- og årsbasis, er således fuldstændig ændret.

LÆS OGSÅ: Sportamore: "En positiv start på dagen" 

Sideløbende med de salgsmæssige udforinger har Sportamore også fået en løftet pegefinger fra Forbrugerombudsmanden, angiveligt efter driblinger med salgspriser.

Annonce

Hvis der sker noget lignende igen, kan virksomheden forvente en bøde på omkring 2 mio. SEK, svarende til lige knap 1,4 millioner danske kroner.

Denne bøde vil man selvfølgelig gerne undgå, og derfor har virksomheden introduceret en ny metode, som skal kommunikere prisændringer mere tydeligt.

Vi sætter altid forbrugeren først. Vi er overbeviste om, at det er i vores interesse at gøre det rigtige – være gennemsigtige og troværdige overfor vores kunder. Det er en udfordring for både os, men også for andre i onlineindustrien. Alting er meget kampagnedrevet, der er hård konkurrence og pris er en faktor, der ændrer sig meget ofte.

Det her er en lidt anden virkelighed, end den fysiske handel. Det gør det også vanskeligere at forholde sig til en traditionel lovgivningsmæssig ramme. Men ikke desto mindre tager vi kritikken alvorligt og arbejder for mere gennemsigtighed.

Udover en kompleks spillebane i onlineverdenen, står en anden udfordring også tydeligt frem, nemlig returer.

Sportamore har i dag en returrate på omkring 30 procent.


"Har en blød politik"

For nyligt har Boozt valgt at introducere et system, hvor kunder, der ”misbruger” gratis returer, bliver bandlyst fra platformen.

LÆS OGSÅ: Boozt bandlyser kunder - "har ikke handlet fair" 

Boozt’ grænse for fri fragt er 499 SEK, hvor Sportamore ligger på 299 SEK. Men at introducere en lignende løsning i den nærmeste fremtid lyder ikke særlig sandsynligt.

Hvis der er kunder, der tydeligvis ikke har en "god hensigt", er det klart, at vi bliver nødt til at overveje, hvordan de skal håndteres. Der vil altid være nogen, der udnytter systemerne, men vi har en blødere politik, hvor vi indtil videre har løst langt de fleste tilfælde gennem dialog med kunden.

Vores politik er derfor ikke lige så klar i spyttet, men vi har selvfølgelig grænser for, hvad vi synes er acceptabelt, og vi måler også på, hvor mange kunder, der falder uden for rammerne.

Hvad ser du af løsninger med henblik på at sænke returraten?

Vi mener, at returer er en vigtig del af vores forretning – prøverummet skal være hjemme hos forbrugerne. Af den grund skal vi hverken fjerne, eller gøre det vanskeligt, for forbrugerne at returnere deres varer – det bliver nemlig kontraproduktivt.

Men vi arbejder samtidig hårdt for at øge sandsynligheden for, at kunden vælger den rigtige vare. Det kan være så simpelt, som at vi bliver bedre til at give information til kunden; størrelsestabeller, farvegengivelser og så videre. Det informerede valg hos kunden er vores bedste chance for at sænke returraten.

Hvordan bærer I  Sportamore sikkert og godt ind i fremtiden?

Vores strategiske fokus det seneste år har handlet meget om at opbygge en robust, effektiv og skalerbar organisation og forretning. Vi gennemgår det, vi allerede har, og sikrer, at det ikke kun fungerer, hvis vi omsætter for en milliard. Processer og arbejdsmetoder skal også fungere, hvis vi omsætter for fem milliarder. Vi skal have en infrastruktur, der understøtter vækst.


"Jeg er utrolig stolt"

Før interviewet, hvor vi bliver vist rundt inde på lageret, er det tydeligt, at Johan Ryding virkelig brænder for den virksomhed, han har stablet på benene.

Medarbejdere hilser gladeligt på deres administrerende direktør under arbejdsmødet, og han hilser tilbage.

Han er også meget velkendt i alle systemer og fortæller udførligt, hvem der gør hvad, og hvordan alt hænger sammen – dette for at logistikken skal være en så effektiv en proces, som overhovedet muligt.

Jeg er ekstremt stolt af den her virksomhed. Jeg er især stolt over alle de resultater, som de vidunderlige mennesker, der arbejder her, leverer hver dag. Jeg har en meget stærk tro på, at det, vi gør, er godt og rigtigt for forbrugeren, og at der er et enormt potentiale. Vi har, som bekendt, haft et lille bump på vejen i fjerde kvartal, men nu ser vi fremad.