Et hårdt 3. kvartal for den norske sportskæde XXL

Tilbagegang til trods for succes med e-handel

Den seneste kvartalsrapport fra norske XXL er ikke ligefrem opløftende.

Annonce

Med et resultat efter skat på 105 mio. norske kroner er XXL gået 30% tilbage i forhold til 3. kvartal 2017. Virksomhedens EBITDA (driftsresultat før afskrivning på driftsaktiver og goodwill) er i samme periode faldet med 25% – fra 252 mio. NOK til 190 mio. NOK.

2018 har også været et hårdt år for XXL-aktionærerne, som har måttet se deres aktier miste 55,7% af værdien siden nytår.

En salgsmæssigt dårlig sommer og højere indkøbspriser som følge af virksomhedens nedskalering af lagerbeholdningen er ifølge XXL væsentlige årsager til den negative vækst.

LÆS OGSÅ: Footway: En vækst på 51,5 procent

Udskiftning i toppen

I forbindelse med fremlæggelsen af XXL’s kvartalsrapport meddelte administrerende direktør Fredrik Steenbuch, at han efter 11 år på posten fratræder sin stilling pr. 1. december. Steenbuch forlader dog ikke XXL, men får i stedet en operationel rolle i ledelsen.

Ny administrerende direktør bliver Ulf Bjerknes, som tidligere var koncernchef for det norske sportsbrand Swix, indtil han i februar 2018 blev ansat som driftsdirektør i XXL.

2018 har været et turbulent år i XXL’s ledelse. De seneste måneder har mange af nøglepersonerne omkring Steenbuch forladt virksomheden. Tilbage i marts forlod finansdirektør Krister Pedersen og indkøbsdirektør for det norske marked Lars Rugaas virksomheden efter henholdsvis 7 og 11 år, og i april blev det offentliggjort, at også e-handelsdirektør Tommi Jylha-Vuorio gik af efter 4 år på posten. Desuden slutter salgs- og markedsføringschef Jarle Bråten sin tid på XXL samtidig med Steenbuch.

LÆS OGSÅ: Postnord: Spareplan genererer underskud

Annonce

Satser på omnichannel

Mellem de sørgelige tal i kvartalsrapporten kan man se et tydeligt bevis på, at XXL’s satsning på omnichannel har haft en positiv effekt: Nethandlen er steget med hele 40% i kvartalet.

XXL har planer om at investere 70-90 mio. NOK i infrastruktur, IT og oplæringsfaciliteter inden udgangen af 2018. Desuden er der syv nye butikker på vej – fire i Norge, én i Østrig og to i Sverige.