Luksusbrands strømmer til WeChat

1 milliard brugere på en lidt anderledes platform

Annonce

Kinesiske Tencent har fat i den lange ende. Over 1 milliard mennesker – heraf hovedparten i Kina – bruger månedligt Tencents app WeChat til alt fra shopping til spil, beskeder og dating.

I kraft af den stigende velstand i Kina har WeChat formået at tiltrække store luksusbrands som Louis Vuitton, Cartier og Bulgari. Ifølge en ny rapport fra markedsundersøgelsesfirmaet Gartner L2, har 60 % af de adspurgte luksus-modebrands haft mindst én WeChat-butik, sammenlignet med kun 36 % i 2018.

Annonce

LÆS OGSÅ: Kineserne vil have nordisk kvalitet

Ikke helt som de andre

I modsætning til andre kinesiske giganter som Alibaba, JD.com og TMall er WeChat ikke en markedsplads og har ikke en central søgemaskine, der indekserer alle forhandlere på platformen. Butikkerne må derfor selv gøre benarbejdet med at markedsføre sig over for de kinesiske forbrugere, f.eks. ved hjælp af QR-koder i fysiske butikker, annoncer m.m.

I et interview til Techcrunch fortæller Pablo Mauron, administrerende direktør for det kinesiske marked hos marketingbureauet Digital Luxury Group, at WeChat alligevel formår at appellere til brands, fordi de tilbyder en stor værktøjskasse, som forhandlere kan bruge til at øge kundeloyaliteten. Kunderne kan f.eks. snakke med såkaldte ”shop assistants” over WeChat eller se deres medlemsstatus med blot nogle få tap på skærmen.

LÆS OGSÅ: Kinesiske copycats snylter på danske brands

Mange af funktionerne i værktøjskassen er drevet af mini-apps, som i det væsentlige er simple versioner af native apps, der kører inde i WeChat. Ifølge rapporten fra Gartner L2 er disse mini-apps steget voldsomt i popularitet i løbet af det sidste års tid.

WeChat har ry for at være mere laissez-faire end f.eks. Alibaba, JD.com og Tmall, og på nuværende tidspunkt tager WeChat ikke provision af salg. I stedet henter Tencent sine indtægter i den digitale wallet WeChat Pay, som kunderne bruger til at betale for deres køb på WeChat – hvor man selvfølgelig ikke kan betale med Alipay, som er den største konkurrent til WeChat Pay.