Shaping New Tomorrow: ”Vi har 45-doblet vores overskud fra 2017 til 2018”

Påskelæsning: Ehandel.dk har talt med CEO, Kasper Ulrich.

Annonce

Iværksætterlivet er en slagmark, efterhånden.

Flere og flere virksomheder spirer frem, men der er sjældent vand og gode vejrforhold til alle. Det kræver noget at overleve, og endnu mere at drive en startup til en succesfuld forretning.

Èt af de helt seriøse og kampdygtige iværksætterier er et forholdsvis nyt modebrand, der blandt andet er kendt fra DR-programmet Løvens Hule, og som vækster eksplosivt.

Annonce

Iværksætterbrandet Shaping New Tomorrow, SNT ApS, der står bag
buksesuccesen The Perfect Pants, er blevet et meget populært produkt i danske
drenges garderober.

Bag det nu fire år gamle brand står tre iværksættere, Christian Aachmann, Christoffer Bak og Kasper Ulrich.

I det nye regnskab kan man også spotte solid fremgang med et overskud, der er 45-doblet fra 2017 til 2018.

Ehandel.dk har talt med CEO, Kasper Ulrich, som fortæller lidt om den nuværende forretning og vejen til succes.

LÆS OGSÅ: Iværksætterduoen der byggede bro mellem e-handel og SEO


Hvordan startede SNT?

- Kort fortalt, så vi et hul i markedet for komfortabelt tøj, der samtidig er præsentabelt. Konceptet er ret simpelt, idet de fleste kan relatere til at få noget for pengene i høj kvalitet – og så har vi skåret mellemleddene fra. Det handler helt grundlæggende om, at man kan bruge det samme par bukser i flere forskellige sammenhænge – til fest, på arbejde og på fodboldbanen med drengene. Vi testede behovet i vores netværk, før vi gik videre med ideen, og det viste sig, at der var lige så mange af vores venner, der smed de stramme jeans, lige så snart de trådte ind af døren derhjemme, fortæller Kasper Ulrich.

Vi har stort fokus på funktionalitet kombineret med klassisk herretøj, og vi forsøger hele tiden at skubbe til grænserne for, hvor komfortabelt herretøj kan være, og dermed give mere frihed til den almene mand.

For et år siden var vi 4 på kontoret – nu sidder vi 14 fuldtidsansatte i organisationen med yderligere 5 deltidsansatte.


Jeres seneste regnskab er imponerende - hvad er det, der i din optik, har skabt jeres succes?

- Sidste år oplevede vi en 10-dobling i vores omsætning, og 2017/2018-regnskabet ramte 35 millioner i det år, vi lige har afsluttet. Det forventer vi at fordoble i år.

Der er flere elementer i vores succes. Vi har nogle produkter, som er i høj kvalitet til en god pris. Vores kunder er meget loyale, og vores oplevelse er, at de sætter pris på, at vi forsøger at skubbe til grænserne for, hvad der kan lade sig gøre – vi perfektionerer hele tiden. En anden ting er den oplevelse, vi vil skabe i vores fysiske butik. Vi skal overstige forventningerne, og så er det ligemeget, hvor i organisationen, man sidder – vi løber en ekstra mil for kunderne. Det er en holdindsats.

Jeg tror næsten vores bedste afsæt for succes er, at produktet lever op til kundernes forventninger. I løvens hule fik vi stor eksponering, og kæmpe salg, og når produktet så oveni dét lever op til forventninger, kommer folk tilbage. Det gør, at vi vækster. Vi har også mange kunder, der kan identificere sig med vores brand. På den måde bliver de lynhurtigt ambassadører, og i min optik er det den bedste form for markedsføring; anbefalinger: Det er smukt, at kunderne vælger at gøre det frivilligt.

I det nye år forventer vi igen en stærk vækst. Vi har ekspanderet til Tyskland og Sverige med rigtig god vækst, og planen er, at vi på disse markeder kan opnå lige så store markedsdele, som vi har i Danmark. Vi duplikerer ikke bare vores værditilbud, vi tilpasser os selvfølgelig til de nye markeder – der er nemlig forskel på kunder og efterspørgsel.

Vores produkt appellerer endvidere til mange forskellige kundegrupper. Vi har kunder på 15 og på 80 år, der handler online. Det favner bredt.


Hvordan arbejder I med e-handel?

- Vi startede faktisk med at åbne en fysisk butik for at genererer så meget feedback på vores produkter, som overhovedet muligt - netbutikken blev dog født kort tid efter.

Først og fremmest går vi rigtig meget op i sikkerhed– vi har fx e-mærket, mastercard secure code, verify by visa samt URL-certifikatet. Vi har den højeste sikkerhed, man overhovedet kan få. De fleste webshops har formentlig ikke lige så dybe voldgrave, men vi går super meget op i, at kunden skal føle sig helgarderet. Det er naturligvis også forskelligt fra marked til marked, hvad vi udbyder af betalingsløsninger, men vi samarbejder blandt andet med Klarna, Quickpay, Paypal, og Mobilepay.

Jeg synes, det er afgørende, at tilpasser os efter, hvad kunderne efterspørger. Det kan også blive for meget, men det er en hårfin balance.

Designet på hjemmesiden skal være forståeligt og brugervenligt; det er en kliché, men du kommer ikke særlig langt uden overvejelser på den banehalvdel. Vi ser eksempelvis meget på heat-mapping, det vil sige hvor vores kunder bevæger sig hen – og næsten vigtigst af alt, hvor mister vi dem henne. Ender de på en side, hvor de ikke kan finde tilbage? Det forstyrrer konverteringerne, som vi selvfølgelig gerne vil have.

Vi bruger også vores kundeservice aktivt – der bliver altid noteret spørgsmål, så vi hele tiden kan forbedre os. Kva vores brede målgruppe, som har mange forskellige spørgsmål på flere forskellige tekniske niveauer, har vi også et stort servicemæssigt ansvar.

LÆS OGSÅ: Hvem har stjålet mine tekster?


SNT-markeder

- Vi gennemgik en grundig valideringsproces for at finde frem til vores primære markeder. Vi udvalgte markeder med mest potentiale med udgangspunkt i både logistiske aspekter og kundesegmenter. Det er ikke altid smart at gå efter mavefornemmelsen.

Vi kunne i den proces erkende, at vores organisation ikke er stor nok til at være på 5 markeder, så vi har lanceret og testet vores onlinetilstedeværelse på i alt fire markeder: Tyskland, Sverige, Holland og UK. Hvorfra vi efter kort tid ud fra data kunne konkludere, at vi med fordel kunne fortsætte i Tyskland og Sverige. Dermed ikke sagt, at vi ikke arbejder på at få kapacitet til mere.

En anden ting, der skal følge med, er marketingafdelingen, hvor vi desværre sidder alt for få mennesker. Vi har et mål om, at vi skal producere to nye videoer hver måned til hvert marked. Det har tidligere godt kunne lade sig gøre i Danmark, men nu har vi to nye markeder på, og det skal vi rekruttere os ud af. Vi bygger flere markeder på løbende, og vi satser på, at det bliver Norge, som vi tester næste gang.


Hvad er det næste mål for forretningen?

- Vi vil gerne udvikle vores markedsandele. Vi skal også åbne flere butikker, og hvis København bliver en succes, hvor vi åbner en butik den 3. maj, bevæger vi os videre – eksempelvis kan en åbning af en pop-up-butik på én af de nye markeder lede til en fast åbning. Potentielt én af de store byer i Sverige eller Tyskland.


Hvor er SNT om fem år?

- Om fem år er Shaping New Tomorrow veletableret på i alt 4-5 markeder, inklusiv Danmark. Vi har gerne 5-10 af vores egne butikker, og så har vi udvidet vores sortiment, så det er muligt at få et jakkesæt, der også føles som en pyjamas. Vi kommer endvidere til at arbejde med at optimere den digitale kunderejse, målrettet den enkelte kunde på det enkelte marked, så de får en god og relevant oplevelse.

I en udviklingsproces er kulturen afgørende. Vi vil gerne have, at organisationen er så ”tæt” som muligt, så vi kan drive en dynamisk kultur, hvor det bedste argument vinder. Det er sådan, vi kommer fremad, afrunder Kasper Ulrich.


(i 1000 kroner) 2017/18 2016/17 2015/16
Bruttofortjeneste 11.972 557 9
Driftsresultat 10.700 238 9
Egenkapital 9.003 191 7
Årets resultat 8.347 184 7

Foto: Shaping New Tomorrow