Stadigt flere shopper med mobilen

Markante ændringer i brugen af forskellige devices i løbet af de seneste år

Annonce

Lad os sætte os i tidsmaskinen og tage et lille smut tilbage i tiden. Vi skal ikke så langt, bare tilbage til 2014, hvor en bærbar PC for længst var blevet hvermandseje og danskerne for alvor var begyndt at få smag for sofashopping.

På daværende tidspunkt foretog vi langt de fleste af vores online-køb på computeren. Jo, vi kunne da godt finde på at søge lidt på mobilen, men både brugervenligheden og vores tillid til telefonen som købsredskab lod meget tilbage at ønske, og oftest endte vi med at gå over til computeren for at gøre vores køb.

Annonce

LÆS OGSÅ: Er din webshop konkurrencedygtig?

Mobile first

Der blev snakket meget om ”mobile first”, som går ud på at designe hjemmesider, så de først og fremmest fungerer på mobile enheder, og i løbet af få år havde enhver webshop med respekt for sig selv en hæderlig mobilversion.

Det var lettere at navigere rundt i de mobiltilpassede shops, og kombineret med mange danskeres mere eller mindre symbiotiske forhold til deres telefon fik det gradvist flyttet en pæn del af shopping-aktiviteten over på smartphones.

I grafen herunder ser man tydeligt denne udvikling. Hvis den fortsætter som hidtil, vil mobilen blive den mest benyttede enhed til søgning fra 2021 og den foretrukne enhed til køb et år eller to senere.

Grafen er udarbejdet på baggrund af tal fra FDIHs seneste årsrapporter.

LÆS OGSÅ: Mobilbetalingens himmelflugt

Børnefamilierne fører an

Den befolkningsgruppe, der har været hurtigst til at vænne sig til at shoppe fra mobilen, er forældre i alderen 26-50 år. I 2018 foretog de mere end en tredjedel af deres køb med telefonen og lå således ca. dobbelt så højt som resten af befolkningen.

I den modsatte ende finder vi pensionisterne, som ikke i samme grad har taget smartphonen til sig og derfor kun foretager hvert 20. køb med mobilen.