Tilbage- og fremblik: Black Friday og julehandlen 2018

Verdens mest populære shoppingdag, Black Friday, er efterhånden et overstået kapitel. I denne artikel ser vi tilbage på den 5. største shoppingdag i vores lands historie og til slut retter vi blikket mod den travle julehandel i december måned.

Black Friday i Danmark blev af mange spået til at fortsætte sin omsætningsvækst i år og således blive større end den nogensinde har været, lyder det fra Samlino.

Annonce

Blandt andet sagde direktøren for PriceRunner.dk tidligere i år, at:

-Black Friday vil fortsætte med at befæste sin position som årets største udsalgsdag”. Han tilføjede yderligere, at mange butikker i år ville forsøge at strække Black Friday over en hel uge, altså danne en såkaldt “Black Week”, samt regnede han yderligere med, at det samlede salg på dagen ville blive øget med 20 procent i år.

Den Sorte Fredag levede ikke op til forventningerne

Sådan skulle det dog ikke gå. Black Friday i år blev afholdt fredag den 23. november, og dagen endte ud med en samlet dankortomsætning på 1,94 mia. kroner. Sidste års rekord indebar en dankortomsætning på knap 2,12 mia. kroner, og der er altså for første gang i flere år tale om et decideret fald i omsætningen på Black Friday.

Jeppe Juhl-Andersen, direktør hos Nets, havde ligesom Martin Andersen forventet en større omsætning i år. Om faldet giver han følgende forklaring:

- Vi forventede selvfølgelig, at Black Friday blev en af de allerstørste handelsdage nogensinde, og vi var spændte på, om rekorden fra sidste år ville blive slået. Men med et dankortforbrug på 1,94 milliarder kroner lander vi 8 procent under Black Friday 2017. Det er formentligt et udtryk for, at mange butikker i år havde valgt at sprede deres slagtilbud over flere dage.

LÆS OGSÅ: Robotlager gør Black Friday til en leg hos ProShop

Her er en oversigt over de 5 største handelsdage i Danmarks historie:

  • Black Friday: 24/11/17. 2,117 mia. kr.
  • Black Friday: 25/11/16: 2,001 mia. kr.
  • Black Friday: 27/11/15: 1,983 mia. kr.
  • Julehandel 22/12/17: 1,966 mia. kr.
  • Black Friday: 23/11/18: 1,942 mia. Kr.

Tallene er hentet fra Nets og tager udgangspunkt i det samlede dankortforbrug.

Annonce

Vores forbrug bliver mere og mere digitaliseret

Sidste år udgjorde nethandlen 13,6 procent ud af det samlede dankortforbrug på Black Friday. I år lå tallet på 16,8, og der har med andre ord været en fremgang på 3,2 procentpoint inden for nethandel fra sidste års Black Friday til dette års Black Friday.

Denne moderate stigning kan have flere årsager. Tine Marie Andersen, politisk konsulent i Dansk Erhverv, mener blandt andet, at de danske forretninger er gode til at imødekomme kundernes ønsker - både online og offline.

Et andet tegn på øget digitalisering finder vi hos MobilePays succes ved dette års Black Friday. Med deres unikke betalingsløsning fordoblede de således deres omsætning på Black Friday i de danske webshops sammenlignet med samme dag i 2017. MobilePays direktør, Mark Wraa-Hansen, udtaler følgende om det innovative og tilsyneladende meget populære betalingsmiddel:

- MobilePay opleves i stigende grad som den mest brugervenlige, hurtigste og nemmeste måde at handle på nettet i Danmark. Alligevel er jeg målløs og meget stolt over resultaterne i fredags (Black Friday 2018, red.). På bare fire år er MobilePay Online blevet den foretrukne betalingsplatform, når danskerne shopper på mobile platforme.

Som tilføjelse hertil er MobilePay nu Danmarks anden mest foretrukne betalingsform. Dankortet ligger fortsat nummer 1.

Danskerne foretrækker dog stadig de fysiske butikker

Selvom nethandlen har oplevet en fin vækst ved dette års Black Friday, er det dog stadig de fysiske butikker, der danner den overordnede ramme, hvad angår danskernes forbrugsvaner. Det forstås blandt andet af, at nethandlens andel af det samlede forbrug på 16,8 procent alligevel efterlader “et marked” på hele 83,2 procent.

De fysiske butikker findes som bekendt blandt andet i de store shoppingcentre, og netop centrene har oplevet en vækst i antal besøgende på 5 procent i år sammenlignet med sidste års Black Friday.

Det glæder Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i DEAS, administrator for 18 storcentre i Danmark, og han siger følgende om deres forhold til verdens mest populære shoppingdag:

- Black Friday er blevet en særdeles vigtig omsætningsdag i detailhandlen, som vi har stort fokus på at planlægge og klargøre. Vi oplever, at rigtig mange handlende foretrækker shoppingcentrene, hvor de kan se og prøve varerne, blive underholdt og få en helhedsoplevelse.

LÆS OGSÅ: Den danske julerokke spinder guld

Logistikfirmaerne har haft travlere end nogensinde

 Det har været svært at se på mængden af pakker, at omsætningen på dagen er faldet med 8% i år sammenlignet med sidste år. Således har logistikvirksomheden GLS oplevet en stigning i volumen af pakker på 33 procent relativ til Black Friday 2017. Det fortæller Karsten Klitmøller, administrerende direktør for GLS.

Yderligere har PostNord, der er konkurrent til GLS på pakkemarkedet, haft en forventning om at have leveret 3,5 millioner e-handelsforsendelser, hvilket overgår sidste års rekord på 3 millioner forsendelser.

Så selvom dankortforbruget på dagen har vist sig at lide et knæk i år, ser det dog alligevel ud til, at det samlede forbrug over hele perioden fra Black Friday til Cyber Monday - målt på kvantiteten af pakker - er steget igen i år.

Den årlige julehandel begynder ved Black Friday

Julen varer længe og koster mange penge. Der blev således omsat for 13,7 mia. kroner sidste år, og der vil ifølge Dansk Erhverv blive omsat for hele 14,4 mia. kroner i år, 2018.

Black Friday, der ligger lige op til December måned, har selvsagt større og større indflydelse på julehandlen. Således blev hver tredje julegave sidste år købt under Black Friday ifølge en undersøgelse af Dansk Erhverv.

Yderligere bliver julehandlen som resten af detailhandlen i stigende grad digitaliseret. Selvsamme Dansk Erhverv estimerer nemlig ud fra en befolkningsrundspørge, at syv ud af ti danskere vil købe julegaver over nettet i år. Det er mere end to ud af tre danskere.

E-handlen er altså til stadighed i stor vækst, og butikkerne har i stigende grad et argument for at benytte nettet som en salgskanal.

Med denne indsigt ønskes en god julehandel - både online og offline.


Denne artikel er bragt i samarbejde med Danmarks største sammenligningsportal inden for finansielle ydelser, herunder blandt andet a-kasser, bredbånd, bilforsikring og lån, Samlino.dk