Sådan kan blockchain gavne e-handlen

Danske Ourtradehub er på vej med en blockchain-løsning, som både brands, retail og forbrugere kan få glæde af

Annonce

Synet af ordene ”Ikke på lager” kan få mange forbrugere til at forlade en webshop og finde et andet sted at handle. For webshoppen betyder det tabt fortjeneste, måske endda ikke bare på den udsolgte vare, men også på andre varer, som forbrugeren ville have købt sammen med den vare, som viste sig at være udsolgt.

Desværre er det så godt som umuligt for de fleste webshops altid at have alle varenumre på lager, uanset hvor klogt man køber ind. Lagerplads og varer koster nu engang penge, og det er trods alt langt de færreste, der har astronomiske summer at gøre godt med.

Annonce

Men hvad stiller man op med de kedelige ”Ikke på lager”-skilte?

Det har det danske tech-startup Ourtradehub nu fundet et svar på. Her er man i gang med at udvikle en blockchain-baseret løsning, der skal nedbryde barrieren mellem brands og retailere.

– Det er en platform, hvor brands kan tegne abonnement, og den muliggør, at man altid giver forbrugeren mulighed for at købe produktet ligegyldigt, hvor produktet er henne rent fysisk, siger Pernille Geneser, CEO og medstifter af Ourtradehub, i et interview til Computerworld.

LÆS OGSÅ: Blockchain: Et gigantisk flop eller det nye sort?

Sådan fungerer det i praksis

En kunde vil gerne vil købe en bestemt Weber-grill i Webers webshop, men den er ikke på lager. Via Ourtradehub kan Weber lave en såkaldt ”click&collect” til den fysiske detailbutik, som ligger tættest på forbrugeren og har den pågældende grill på lager. Derefter kan kunden selv hente sin grill i butikken eller få den tilsendt.

– Alle mærkevarer har glæde af vores løsning. Det kan være B&O Play eller en stor Lego Star Wars-kasse, som du ikke ved, hvor du skal købe, for den er måske udsolgt på Coolshop.dk, hvor du har forsøgt at købe den. I stedet for at Coolshop melder ”udsolgt”, så er produktet stadig tilgængeligt i Coolshops onlineshop, men leveres via Ourtradehub direkte fra Lego. Så bliver kassen alligevel sendt til dig, fortæller Pernille Geneser.

Både forbrugeren, brandet og detailbutikken har fordel af en sådan situation:

  • Forbrugeren slipper for besværet med at finde grillen et andet sted
  • Brandet slipper for at melde udsolgt og undgår samtidig, at forbrugeren vælger et andet brand
  • Detailbutikken får en ordre, som den ellers ikke ville have fået

Ourtradehubs løsning rummer også interessante muligheder i forhold til returnering. Skulle kunden beslutte sig for at returnere varen, skal det efter sigende kunne lade sig gøre hvor som helst i forsyningskæden.

LÆS OGSÅ: H&M: Ny AI-app skal reducere antallet af returvarer ved onlinekøb

Teknikken bag Ourtradehub

Ourtradehubs løsning bygger på blockchain-teknologi og giver brands mulighed for forbindelse med retailere via et API. 

– Den bagvedliggende blockchain-teknologi sikrer, at tingene kører, som de skal, mellem parterne, når en juridisk enhed tager imod pengene, men det er en anden, som leverer varerne. Så skal der være tillid til, at man får pengene fra hinanden, siger Pernille Geneser.

Lanceres til sommer

Ourtradehub har kun få måneder på bagen. På nuværende tidspunkt arbejder Pernille Geneser og hendes medstifter Thomas Østergaard Geisler sammen med deres fire medarbejdere på at bygge den nye platform, som forventes at blive klar til lancering i løbet af nogle måneder.

– Den fulde version i første udgave skal gerne være færdig til sommer, men vi vil meget gerne have nogle kunder med på rejsen, så det er det, vi arbejder på lige nu, fortæller Pernille Geneser.

Idéen er, at kunderne skal være med til at forme løsningen. Ifølge Pernille Geneser drejer det sig om så store virksomheder, at Ourtradehub faktisk kan nøjes med at have en enkelt kunde på platformen forud for lanceringen.

– Det er nok, hvis vi kan lancere med én stor kunde i det første år. Både detailhandleren og brandet kan tjene på det her, og løsningen kan skalere, så det vigtigste for os er at få en god kundereference i år. Så kan vi trykke på speederen derefter, siger hun.

Hun afslører desuden, at Ourtradehub er i gang med forhandlinger med flere potentielle kunder.

– Vi er kommet langt med to kunder, men det er store danske enterprise-kunder, som også er internationale, så det kan godt tage lidt tid. Alle dem, vi har snakket med, har været begejstrerede for platformen og kan se mulighederne i løsningen. Vi snakker også med en stor norsk kunde, siger Pernille Geneser.

LÆS OGSÅ: Kollektive fragtordninger – Effektive og miljøvenlige

Et stærkt fundament

Det er erfarne folk, der står bag Ourtradehub. CEO Pernille Geneser har en fortid som it-chef hos Ecco og Bestseller og sidder i flere bestyrelser, bl.a. for Dansk IT, og co-CEO Thomas Østergaard-Geisler har mere end 20 års ledelseserfaring fra virksomheder som IBM, Oracle og Dell. 

Det er desuden lykkedes de to stiftere at tiltrække seks investorer, som tilsammen har skudt flere millioner kroner ind i virksomheden. Ud over pengene bidrager investorerne også med branchekendskab.