E-handelsprisen 2019: ”Det der internet, det kan vi ikke bruge til noget”

Se alle vinderne her



En begejstret direktør for FDIH, Niels Ralund, indtager scenen til arrangementet ”E-handelsprisen 2019”, som Øksnehallen i København danner ramme omkring.

Der er dækket fint op til tre-retters menu på de mange borde, og den store sal er proppet med forventningsfulde virksomheder, som er spændte på, om de kan hive en pris med hjem.

Udover de mange virksomheder, har Ehandelsprisen også en lang række sponsorer, og én af de tilstedeværende er Litium:

– Hvorfor vi er her i dag? Vi skal selvfølgelig skabe brand awareness for Litium, som hjælper med at optimere mellemstore og store virksomheders digitale tilstedeværelse samt online salg. Men jeg må sige, at jeg mest af alt er imponeret over, og opslugt af, hvor mange mennesker, der her branche kan samle på ét sted. Det viser interesse, fokus og ikke mindst muligheder, fortæller Bo K. Larsen, country manager i Danmark, hos Litium.

Temaet for aftenen er bestemt til at være ”retro”, og vi spoler omkring 25 år tilbage i tiden, hvor det første online salg fandt sted i det danske land.


Er der nogen, der kan huske Fona?

De første e-handelstendenser så vi i midten af 90’erne.

Er der nogen af jer, der kan huske Fona? Formentlig… Det var i hvert fald én af de første spillere, der kridtede e-banen op. Man begyndte også, i det små, at købe blomster på nettet, og for omkring 18 år siden rullede der 3000 ordre ind på Valentinsdag.

Det er svært at forestille sig, særligt i betragtning af, hvor mange penge danskerne smider efter blomsterbutikkerne, når de foretager onlinekøb i dag.

Interflora har, eksempelvis, oplevet en vækst på 73 procent fra 2013-2018, og i år kunne blomster- og gavekæden igen melde fremgang.

Der er mange ting, der har ændret sig – i særdeleshed de mange millioner kroner, der bliver smidt i e-handelskisten.


En fejlantagelse af dimensioner

I den forbindelse er det også svært at forstå, at mange var så skeptiske i starten.

I en video, som hele Øksnehallen havde glæde af i går, havde man interviewet Birger Hauge, som har arbejdet med digital forretningsudvikling allerede før internettet blev kommercielt i begyndelsen af 90erne.

Han fortalte om en samtale, han dengang havde haft med TDC’s daværende direktør. Og som respons på ideen om at rette fokus online, lød replikken: ”Det der internet, det kan vi ikke bruge til noget”.

Det skulle jo vise sig at blive en fejlantagelse af dimensioner.

Ifølge en rapport fra Dansk Erhverv har danskerne nemlig e-handlet varer og services for mindst 140 mia. kroner i 2018 – en stigning på 9 procent sammenlignet med 2017.


”Det plejer altid at være de store spillere, der løber afsted med guldet”

I løbet af aftenen blev der uddelt 12 priser, og afslutningsvis den famøse Guldpris, som i år gik til den jyske garn og hobby-virksomhed, Rito.

Det var anden gang, Rito gik på scenen, men det var bestemt ikke noget CEO, Dennis Drejer, havde regnet med.

Han virkede utrolig overrasket og havde faktisk ikke forberedt sig på at skulle holde takketaler – overhovedet.

– Jeg var faktisk lige på vej på toilettet, da den her pris skulle uddeles. Jeg havde i hvert fald overhovedet ikke regnet med, at en virksomhed på vores størrelse ville modtage Guldprisen. Det plejer altid at være de store spillere, der løber afsted med guldet Tusind tak til mine fantastiske medarbejdere – vi har gjort det her som et team, siger Rito-direktøren.

.. Og så stod den ellers på ægte e-hygge og gin&tonics i forhallen.

Tak for et fantastisk arrangment til FDIH.


Prismodtagere:

Brugernes favorit: Nicehair.dk
Bedste B2B: DlG
Bedste eksport-case: Proshop – læs mere om Proshop i artiklen Robotlager gør Black Friday til en leg hos Proshop
Bedste app: Coop
Bedste B2B under 50. mio: Rito – læs mere om Rito i artiklen Rito: Et skoleeksempel på e-succes
Bedste B2B over 50. mio: Nemlig.com – læs mere om Nemlig.com i artiklen Mulig ny, dansk fragtgigant på vej
Året E-ner: Burd Delivery
Bedste omnichannel: AO
Bedste nye e-handelsvirksomhed: Apopro – læs mere om Apopro i artiklen Apopro.dk kåret til årets butik 2019
Bedste e-handelsværktøj: Raptor – læs mere om Raptor i artiklen Hvordan optimerer du dit salg på Black Friday?
Bedste e-handelscase: Compent
Guldprisen: Rito – læs om Dennis Drejers andet projekt Whocopied.me i artiklen Hvem har stjålet mine tekster?


En mening om “E-handelsprisen 2019: ”Det der internet, det kan vi ikke bruge til noget”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest